Telefon: 0234 546 030 - Mail: filjora@yahoo.com

Telefon: 0234 546 030 - Mail: filjora@yahoo.com

Telefon: 0234 546 030 - Mail: filjora@yahoo.com

Telefon: 0234 546 030 - Mail: filjora@yahoo.com

Avancronica 23.10.2025

⚜️ Avancronica muzicală

▪️A treia și ultima seară din Festivalul Zilele Muzicii Contemporane, International Contemporary Music Days – inițiat în anul 1986 de Liviu Dănceanu, Trio Syrinx, Ovidiu Bălan – încheie ediția 39 cu simfonicul orchestrei filarmonice ”Mihail Jora”, sub bagheta maestrului Ovidiu Bălan, la Centrul de Afaceri și Expoziții ”Mircea Cancicov”, astăzi, 23 octombrie 2025, la 18:30.
▪️Compozitor și muzician contemporan iranian, Mirsaeed Hosseiny Panah a studiat la Universitatea din Teheran și la Academia Norvegiană de Muzică din Oslo. El cântă măiestrit la santoor, instrument tradițional și în lucrarea pe care o vom asculta în această seară, In Every Phase – dedicată Filarmonicii „Mihail Jora” – îmbină tradiția muzicii persane cu sonorități moderne.
▪️Urmează două lucrări concertistice, ai căror protagoniști sunt: violonista Adriana Porțeanu și violoncelistul Ștefan Cazacu.

▪️Adriana Porțeanu (n. Nedriță) a studiat vioara la Iași, cu Leonid Popovici, în particular, la București, cu Ștefan Gheorghiu și cu Kurt Guntner la München. Câștigătoare la Concursul Louis Spohr și Henryk Wieniawski, în perioada 1989 – 2001 a fost membră a Orchestrei din München, una dintre cele mai bune orchestre din lume, după ce a fost preluată, în anul 1979 de Sergiu Celibidache. Din anul 2001 Adriana Porțeanu este violonistă (vioara I-a) la Konzerthausorchester, în Berlin.
Când era copil a ascultat o înregistrare a Concertului de vioară a lui Ludwig van Beethoven cu David Oistrah, moment în care s-a îndrăgostit de muzică! Pe Adriana o inspiră cel mai mult muzica lui Serghei Prokofiev. În anul 2009 a obținut doctoratul la Universitatea de Arte „G. Enescu“ Iași cu teza de cercetare a corelaţiilor interpretative între tradiţie şi modernitate în Concertul neoclasic pentru vioară și orchestră: Igor Stravinski, William Walton, Serghei Prokofiev.
Și, impresia cea mai profundă din punct de vedere uman și muzical i-a lăsat–o Sergiu Celibidache!
Ca solistă, având un repertoriu violonistic amplu, interesant – de la baroc până la muzica contemporană – Adriana Porțeanu, a concertat împreună cu orchestrele: Münchner Symphonikern, Münchner “Bach Solisten”, Brandenburger Symphonikern, Orchestra Radio București și cu numeroase orchestre filarmonice din România. Este o prezență permanentă pe scenele berlineze, desfășurând o bogată activitate camerală în diverse formații, de la duo (cu pian, harpă, violă, violoncel, vioară) până la octet. În 2004, a inițiat Trioul cu pian berlinez Kirichenko Trio. A concertat, sub bagheta unor prestigioși dirijori în: Spania, Japonia, China, Coreea, Thailanda, India, România, Austria, Italia și America de Sud.
„Mi-amintesc că, atunci când scriam Sonata pentru vioară şi pian, eram cu gândurile numai la Enescu, la exemplele sale desăvârşite de esenţializare a folclorului, la spiritul muzicii sale inconfundabil şi inimitabil, la celebrul său parlando rubato…” Compusă în anul 1974, dedicată profesorului și prietenului său Vasile Spătărelu, Sonata pentru vioară și pian de Viorel Munteanu, are trei secțiuni: Ben allegro — Rubato — Allegro. În cadența viorii solo, ce precede Allegro-ul final, apar, ciclic, toate elementele tematice: cele dinamice, incisive, cele de bocet, de rugăciune, ori cu caracter dansant.
Interpretată în premieră la Iaşi, pe 5 mai 1974 în cadrul Festivalului muzicii româneşti de: Ştefan Lori — vioară şi Mihaela Constantin — pian, Sonata cucerește laurii succesului și aprecierile unor muzicieni de marcă, printre care se numără și Wilhelm Berger.
Adriana a interpretat la Iași Sonata lui Viorel Munteanu (născut în 2 mai 1944 la Reuseni), cu Doina Grigore la pian și, în Germania. Așadar, acum, interpretează, în primă audiție, în Bacău, partea solistică la Sonata pentru vioară și orchestră pe care Viorel Munteanu a orchestrat-o în anul 2024, la 50 de ani distanță!
▪️Ovidiu Bălan, născut în 11 august 1942 la Corbița, dirijor și director onorific aparține generației șefilor de orchestră consacrați și recunoscuți în întreaga lume. Binecunoscut pentru meritele sale în restituirea lucrărilor muzicale contemporane și pentru promovarea tinerilor muzicieni, dirijorul Ovidiu Bălan a realizat, cu orchestra Filarmonicii ”Mihail Jora”, nenumărate prime audiții de muzică nouă. O să amintim, selectiv, primele audiții la lucrările compozitorului Viorel Munteanu: Glasurile Putnei, Passacaglia, Rezonanțe, Concerti grossi, Concerto per archi, Simfonia I-a, Simfonia a II-a, Ștefan cel Mare…
▪️Ștefan Cazacu a concertat în 2023 alături de orchestra băcăuană la Festivalul Internațional George Enescu (la Sala Radio), fiind solist în Concertul pentru violoncel și orchestră de Esa-Pekka Salonen.
Ștefan Cazacu (n. 1994) dă glas violoncelului cu profunzimea și noblețea unui artist crescut în inima muzicii. Format sub îndrumarea tatălui său, Marin Cazacu, apoi discipol al violoncelistului Răzvan Suma, Ștefan se perfecționează la București și Viena, îmbinând rigoarea clasică cu o expresivitate aparte. A cântat pe mari scene ale lumii, la Musikverein și Konzerthaus Viena, Filarmonica din Paris, Elbphilharmonie Hamburg și a fost răsplătit cu distincții importante. Laureat al Concursului Internațional „George Enescu” (premiul III, 2020–2021) și al International Danube Festival (premiul I, 2022), Ștefan a colaborat cu dirijori de prestigiu precum: Cristian Mandeal, Horia Andreescu și Cristian Măcelaru și împărtășește arta sa, ca profesor la Universitatea Națională de Muzică București și la Colegiul Național de Arte Dinu Lipatti. Instrumentul său – un violoncel de colecție, creat în 1917 la Torino de Georg Ullman – îi este partener de poveste și de sunet, din anul 2009.
La Filarmonica din Cluj, în Turneul CellEAST – primul festival de violoncele din România (2022) – la Filarmonica Sibiu, unde este solist concertist în rezidență, Ștefan Cazacu a interpretat, cu succes, Concertul pentru violoncel și orchestră de suflători, compus de Friederich Gulda în anul 1980, lucrare cu care ne va delecta în această seară.
Da, vorbim despre marele pianist al secolului XX, Friederich Gulda, celebru pentru interpretările muzicii lui Bach, Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, Schumann, Debussy şi Ravel. Doi dintre renumiții săi discipoli sunt: Martha Argerich şi Claudio Abbado.
Gulda a fost fascinat de creația mozartiană și a dorit să moară în ziua nașterii lui Wolfgang Amadeus. Și chiar așa s-a întâmplat: la 69 de ani, a făcut infarct și a murit în 27 ianuarie 2000, la 244 de ani de la venirea pe lume a genialului Mozart.
Preocupat de muzica de jazz, Friederich Gulda a cântat cu Chick Corea și în compozițiile sale a combinat muzica clasică cu teme de jazz. Concertul l-a dedicat violoncelistului Heinrich Schiff și prima audiție a avut loc în 9 octombrie 1981 la Konzerthaus în Viena cu Gulda la pupitrul dirijoral.
▪️Ultima seară a Festivalului celebrează muzica contemporană, cu orchestra băcăuană condusă de Ovidiu Bălan, cu interpreți de prestigiu și lucrări valoroase construite în tradiție și inovație!

Muzicolog dr. Ozana Kalmuski – Zarea

To keep connected with us please login with your personal info.

New membership are not allowed.

Enter your personal details and start journey with us.

Program

08:00 - 16:00, Luni - Vineri

Locație

Strada Războieni 22, Bacău

Filarmonica ,,Mihail Jora” Bacău este o instituție culturală de tradiție a României, având una dintre cele mai valoroase orchestre ale țării. Înființată în octombrie 1956, Filarmonica Bacău a parcurs un drum constant de creștere în valoare, grație calității profesionale a membrilor orchestrei și a efortului unor dirijori permanenți precum Igor Ciornei, Eugen Pricope sau Ovidiu Bălan.